استدلال خطابی، غایت و انواع آن در اندیش? ارسطویی (براساس رسال? ریطوریقا)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده سکینه محمدی بزرگ
- استاد راهنما سید محمدرضا حسینی بهشتی
- سال انتشار 1392
چکیده
الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف): این رساله به بررسی دیدگاه ارسطو درخصوص استدلال و خصوصیات آن، انواع استدلال و غایت آن در فن خطابه اختصاص دارد. ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از چارچوب نظری، پرسش ها و فرضیه ها: این پژوهش دو بخش اصلی دارد: نخست مفهوم اقناع در مقام غایت فن سخنوری بررسی شد. بررسی دیدگاه ارسطو دربار? اقناع، واکاوی آرای ارسطو را درخصوص برخی مفاهیم در حوز? متافیزیک-ضرورت و امکان، روش شناسی-قیاس و استقرا- و معرفت شناسی –یقین و گمان- ایجاب کرد. بخش دوم به بررسی دیدگاه ارسطو در ریطوریقا درخصوص انواع استدلال در فن خطابه و خصوصیات آنها اختصاص یافت. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: چگونه ارسطو در ریطوریقا از خطابه در مقام یک فن بحث می کند؟ شیوه ای که برای دست یافتن به غایت خطابه معرفی می کند چه خصوصیاتی دارد؟ پرداختن به این مسائل مستلزم بررسی کاربست نظری? کلی ارسطو دربار? استدلال درخصوص خطابه بود. بررسی جایگاه و خصوصیات استدلال در خطابه، مقتضی پرداختن به نظری? ارسطو دربار? استدلال -ناظر به بررسی مفاهیم قیاس و استقرا، به طور کلی، و نیز به طور خاص در خطابه- بود. بنابراین واکاوی جایگاه هر یک از این دو نحو? استدلال در فن خطابه، که نام و ویژگی های مخصوصی نیز داشتند، از موضوعات اصلی این پژوهش بود. پ. روش تحقیق: این پژوهش به شیو? کتابخانه ای انجام گرفته است. ت. یافته های تحقیق: بررسی وجوه منطقی رسال? ریطوریقای ارسطو و ارائ? شمای کلی نظری? منطقی ارسطو در خطابه. ث. نتیجه گیری: 1- تأمل درخصوص اقناع بعنوان غایت خطابه مستلزم مباحثه ای معرفت شناختی دربار? مفاهیم یقین و گمان است. 2- تعیین حدود میان صناعات برهان، جدل و خطابه از رهگذر همین بحث معرفت شناختی دربار? اقناع حاصل می شود. 3- ارسطو دست یافتن به غایت خطابه یعنی اقناع را از رهگذر ارائ? استدلال(قیاسی و استقرایی) ممکن می داند. او در ریطوریقا قیاس خطابی را بعنوان استدلال قیاسی و تمثیل را بعنوان استدلال استقرایی در خطابه معرفی می کند. 4- ارسطو با نظام مند ساختنِ فرایند دست یابی به اقناع از طریق ارائ? استدلال، خطابه را بعنوان یک فن و صناعت معرفی می کند.
منابع مشابه
Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملبلاغت نثر صوفیانۀ خطابی در تمهیدات عینالقضات*
بلاغت نثر صوفیانۀ خطابی در تمهیدات عینالقضات* مریم عرب[1] کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دکتر فاطمه مدرّسی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه چکیده تمهیدات به مانند دیگر آثار عینالقضات متأثّر از مشرب و مشی عرفانی اوست و در عین تعلیمی بودن تجربیّات عارفانۀ او را بیان میدارد. از اینرو عین القضات در آن زبانی با اصطلاحات خاص پدید میآورد که به یاری آن بتواند مقاصد و اندیشههای عار...
متن کاملواژه ارسطویی «اوسیا» و نارسایی برخی از ترجمه های آن
«اوسیا» برگرفته از «ایمی» (وجود داشتن)، مفهومی اساسی در هستی شناسی ارسطو است. امّا به رغم این اهمّیّت، نصّ آثار ارسطو در این باره یکدست و همگون نیست و افزون بر آن، گزینه هایی که اغلب مترجمان در ترجمه آن برگزیده یا ساخته اند، در معرض اشکال و ایراد است. در زبان لاتین نخستین مترجمان essentia را برگزیدند که به لحاظ دلالت بر «وجود» وافی به مقصود بود ولی دیری نپایید که این گزینه به سود substantia منسوخ ش...
متن کاملفلسفه ی علمِ حکمای مسلمان و پیشینه ی ارسطویی آن
اگرچه مشهور است که فلسفه ى علم دانشی جدید و محصول قرون نوزدهم و بیستم است، اما ایننوشتار بر آن است که پیشینیان نیز به تناسب و فراخور علومِ خود، نوعی علم شناسی را بنا کرده اندکه نسبتش با علوم آن زمان با نسبت فلسفه ى علم با علوم جدید قابل تطبیق است؛ و می توان آن رامنطق علم یا فلسفه ى علم پیشینیان خواند. این نوشتار این دانش را در آثار ارسطو و بسط آن را درنزد حکمای مسلمان جستجو می کند. نخست چهار مسأ...
متن کاملاستدلال غیرمستقیم و شیوههای آن در زندگی طرز مصرف
این مقاله به بررسی شیوههای استدلال در رمان معروف پرک میپردازد. استدلال در یک متن داستانی همانند استدلال در یک متن فلسفی یا جدلی بطور مستقیم انجام نمیگیرد بلکه مؤلف یا راوی به ترفندهای پیچیده دست مییازد تا افکار ظاهرا بیطرفانه خویش را در میان گذاشته و خواننده را مجاب کرده یا حتی فریب دهد. نقش پدیده زاویه دید در آشکار ساختن استدلال اساسی است. زاویه دید تنها به نگاه محدود نمیگردد، بلکه مرکب ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023